Informacje

Uczniowie ZSP nr 1 w Kępnie nagrodzeni w IX Ogólnopolskiej Olimpiadzie Zwolnieni z teorii

grupa projektowa Zwolnieni z teorii

Uczniowie naszej szkoły zostali nagrodzeni w IX Ogólnopolskiej Olimpiadzie Zwolnieni z teorii za realizację projektów społecznych „MAŁE a duże” oraz „Bodyloving”.

„MAŁE a duże” oraz „Bodyloving” w szkole przy Sienkiewicza

Trochę teorii o olimpiadzie „Zwolnieni z teorii”

 „Zwolnieni z teorii”,  to praktyczna olimpiada, oparta na Metodzie Prawdziwych Projektów, autorskiej adaptacji  programu stworzonego na Harvardzie, tzw. The field method. Jest to olimpiada wspierana przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii dla każdego, kto chce zdobyć doświadczenie w realizacji swoich pomysłów, dostać się na studia czy zdobyć lepszą pracę.

Zadaniem uczniów jest działanie w zespole: zaplanowanie oraz wdrażanie własnego projektu społecznego. W ten sposób młodzi zdobywają niezbędne na rynku pracy doświadczenie i praktyczne kompetencje, niemożliwe do zdobycia tradycyjnymi metodami nauczania. Zdobywają praktykę
w prowadzeniu projektów, którą mogą wykorzystać, np. podczas  rozmów rekrutacyjnych. Uczniowie rozpoznają własne potrzeby edukacyjne,  umieją planować zadania i wywiązywać się z nich w sposób odpowiedzialny,  stają się empatyczni, tolerancyjni, otwarci na potrzeby innych,  kształtują postawę przedsiębiorczego i kreatywnego człowieka,  doskonalą kompetencje miękkie, w tym współpracę
w grupie,  poszerzają horyzonty, rozwijają umiejętności, uzdolnienia, zainteresowania. W dzisiejszym świecie warto pochylić się nad kształtowaniem kompetencji miękkich, tzw. 4K (kooperacja, kreatywność, komunikacja i krytyczne myślenie). Takich, których nie da się nauczyć wyłącznie z książki. To nie jest tylko wiedza, lecz to, co umiemy zrealizować i wykonać w praktyce.

Realizując poszczególne etapy olimpiady, uczniowie otrzymują praktyczne wskazówki i wiedzę z zakresu umiejętności cyfrowych, zarządzania projektami, marketingu czy komunikacji, przygotowane przez specjalistów od Google z Digital Skills, Project Management Institute (PMI to prestiżowa instytucja zrzeszająca 500 tysięcy kierowników projektów z całego świata), Allegro, pracuj.pl oraz pracowników
z firm wspierających Fundację „Zwolnieni z teorii”. Zdobytą wiedzę młodzież wykorzystuje w praktyce, nawiązując partnerstwa, ucząc się pracy w zespole, czy tworząc harmonogramy i budżet. Młodzi ludzie po zrealizowaniu projektu i uzyskaniu tytułu finalisty otrzymują międzynarodowe certyfikaty, które potwierdzają zdobyte doświadczenie i wiedzę, wystarczającą do samodzielnej realizacji projektu, również społecznego. Jest on rozpoznawalny i honorowany na całym świecie.

Opinie specjalistów o olimpiadzie

Umiejętność współpracy w zespole należy do grupy kompetencji najczęściej poszukiwanych przez pracodawców na zmieniającym się rynku pracy. Z naszych badań wiemy, że pracodawcy i rekruterzy doceniają osoby, które już w trakcie nauki wykazywały inicjatywę i prowadziły własne projekty. Z takich korzeni wyrósł z resztą sam serwis Pracuj.pl, założony przez grupę studentów i absolwentów, którzy nie bali się szukać nowych rozwiązań.

Gracjan Fiedorowicz
Członek Zarządu Grupy Pracuj S.A.

 

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyróżnia placówki, które swoim działaniem pokazują, że nie są obojętne na los ich uczniów po opuszczeniu szkoły średniej. Zachęcając uczniów i uczennice do realizacji projektów społecznych, pomagają im rozwijać kompetencje cenione na rynku pracy, m.in. umiejętność pracy w grupie. Takie szkoły kształcą świadomych, gotowych do podjęcia wyzwań młodych ludzi. Gratuluję wszystkim szkołom znalezienia się w tym rankingu.

Joanna Dymna-Oszek

Dyrektor Biura Zarządu ING Banku Śląskiego

 W Google wierzymy, że współpraca zespołowa to klucz do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Kilka osób pracujących nad wspólnym projektem łączy swoje idee, umiejętności i wartości, co pozwala na efektywne działanie w projekcie. To właśnie dzięki współpracy ludzie wpadają na najlepsze pomysły. Cieszy mnie, że uczestnicy i uczestniczki Olimpiady „Zwolnieni z teorii” pracują właśnie w taki sposób,
a szkoły ich w tym wspierają.

 

Agnieszka Hryniewicz-Bieniek

Global Director, Google for Startups

 

Realizacja projektów w szkole przy Sienkiewicza

Uczniowie Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Kępnie w myśl słów „Młodzież jest przyszłością tego świata” zaangażowali się w budowanie lepszego jutra, realizując projekty społeczne „MAŁE a duże” (Aleksandra Kluziak – liderka grupy, Aleksandra Kempa, Edyta Cicharska, Julia Stasiowska, Klaudia Gąszczak, Natalia Nawrot, Kacper Hłądzyński)  oraz „Bodyloving” (Paulina Haglauer – liderka grupy, Gabriela Klimecka, Julia Cieślak, Karina Mencel, Marta Wieczorek, Oliwia Dastych). 13 chętnych do działania młodych ludzi otrzymało tytuł finalisty IX Ogólnopolskiej Olimpiady „Zwolnieni z teorii”. Projekt „MAŁE a duże” ukończył zmagania z Brązowym Wilkiem i wyróżnieniem od Fundacji DKMS, dla której - w ramach nagrody - nagrali filmik promocyjny.

Pierwsza praktyczna olimpiada w Polsce ze względu na swój prestiż i innowacyjność cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród młodzieży. W tym roku w Polsce założono 3767 projektów, ukończono 1243, do Złotych Wilków - głównej nagrody - nominację otrzymało 212 projektów. W województwie wielkopolskim rozpoczęto 289 projektów, ukończono 86, w tym obydwa projekty z ZSP nr 1 zostały nominowane do Złotych Wilków i zaproszone na Galę Finałową do Warszawy (według organizatorów i ludzi świata biznesu to nominacja do tzw. Małych Oskarów).  Co roku pośród szkół, w których realizuje się projekty społeczne, wybiera się najlepsze i tworzy ranking szkół. W 2023 r. w rankingu znalazło się 411 szkół, które wspierają uczniów w rozwoju kompetencji przyszłości, promują innowacyjne podejście do nauczania, w tym umiejętności współpracy z innymi.

Nasza szkoła w tej edycji olimpiady uplasowała się na 68. miejscu w Polsce i 3. miejscu
w województwie wielkopolskim. Młodzież jest chętna do pracy i działania, potrzeba nieraz iskry, aby zaczęli zmieniać świat. Niewątpliwym sukcesem i wielką dumą opiekunki jest Damian Baliga, finalista VIII Olimpiady „Zwolnieni z teorii”, który odkrył swoje predyspozycje zarządzania i obecnie jest certyfikowanym mentorem zwolnionych z teorii, który jest już studentem i doradza innym młodym ludziom podczas realizacji tego typu projektów.

Opiekun projektów
certyfikowany nauczyciel „Zwolnionych z teorii”
Iwona Idzikowska

 

Ta strona wykorzystuje pliki Cookie
Ustawienia Dostępu